Friday 8 June 2012

PIliH SuaMi ''CINTA HIGH CLASS''!!

Assalamualaikum..buat tatapan entry Qaseh tersayang lagi dirindui.. ^__^..sihat semua tak? InsyaAllah kalian sihat yaaa..Qaseh sayang kalian semua..hehehe..
Hari ini Qaseh nak share lagi ceramah Ustazah Fatimah Syarha..tajuk hari ini seperti di atas..jeng3.. tajuk ulasan kali ini ''CINTA HIGH CLASS'' jangan lupa dapatkan novelnya tau..
*******ULASAN********
ceramah ini lebih kepada cara kita nak didik anak-anak. Uztazah merupakan seorang UMMI kepada dua orang cahaya mata, beliau kongsikan ssedikit cara terbaik untuk mendidik putera & puteri kita nanti. ^__^.
kata Ustazah : Didik anak sangat lah susah tetapi mempunyai pahala& nikmat yang tersangatlah besar.dengan cara bagaimana?? iaitu dengan DOA mereka yang menjadikan saham buat kita di akhirat kelak yang xpernah putus.
yang seterusnya, cara nak didik anak adalah bermula proses di mana siapa ayah untuk anak-anak kita.
kata Nabi : "Pilih jangan tidak pilih".
Pilih la yang baik, pilih yang paling HIGH CLASS..
Apa yang dikatakan CINTA HIGH CLASS?
adakah seorang anak RAJA? anak Yusoff Al-Qardhawi?
yang dikatakan cinta high class ialah: 
1) DIA letakkan cinta ALLAH NO.1
2) Cintakan kita kerana ALLAH *dia xajak kita buat perkara yang dilarang, dia xajak kita mesEj2 sampai lagha, & dia xkan ajak kita buat perkara yang Allah murka.*
3) MUJAHADAH/Lawan Nafsu
4) Cinta itu menjaga hubungan dengan Allah & hubungan dengan manusia.

pertama kita mesti didik anak ialah dengan DOA..
kisah Nabi a.s banyak menceritakan tentang DOA.
yang keduanya ialah kita sebagai ibu-bapa kena BANYAK JAGA LIDAH iaitu jaga tutur kata.
ibu-bapa merupakan pengaruh paling besar dengan tindakan kita. sekiranya ada dalam diri kita sekarang ,bermula detik & ketika ini KIKIS la perlahan-lahan semoga kita mampu jadi yang terbaik.
kata Riwayat Aisyah r.a : WANITA yang paling baik itu ialah WANITA YANG tidak dikenali BERMULUT CELUPAR & WANITA yang tidak mudah percaya dengan tipu muslihat lelaki.
kata Ibnu Abbas seorang sahabat nabi: Kebaikan itu MUDAH, Kebaikan itu nilai PERHIASAN, kata-kata yang baik dan melihatkan WAJAH yang berseri-seri.
Maha Suci Allah.. sungguh INDAH ISLAM ini..

setakat ini sahaja yang dapat Qaseh ulas..nanti lain siaran Qaseh akan kupas mengenai 
''KAU TERCIPTA UNTUKKU & PEMILIK CINTAKU SELEPAS ALLAH DAN RASUL''
Mudahan-mudahan ia dapat manfaat kita bersama sebagai jalan menjadi ISTERI & UMMI SOLEHAH buat anakanda kita, walaupun bukan hari ini, boleh jadi esok? luse? minggu depan..tahun depan & bila-bila masa, peluang untuk berubah selalu ada, cuma bergantung kepada DIRI KITA SENDIRI.. WALLAHUA'LAM...sekian. (*_^)..

No comments: