Wednesday 27 June 2012

Tawakal Atas Ketentuan ALLAH

Nak pinjam ngan Qaseh bolehlaa..hek3.

Assalamualaikum sahabat Qaseh..entry kali ini Qaseh ingin kongsi taaadddaaaa seperti tajuk di atas.tentang buku ini.cantik kan buku ni sebab tu Qaseh beli dan suka dengan tajuk dia sebagai motivasi diri.hehehe.. Apa yang sahabat faham tentang "PENAWAR BAGI HATI". Ekcely buku ini dari Abdul Aziz Ismail ?? Jom kita fikir-fikirkan..^_^..


Sabda Rasulullah s.a.w :
''Bahawa hati itu berkarat seperti karatnya besi, lalu orang bertanya, wahai Rasulullah bagaimana membersihkan??''
Rasulullah menjawab."
...membaca Al-Quran dan mengingati mati".


26 June 2012, tamat laa sudah final exam dan semester 6 Qaseh..Syukur sangat sebab telah dipermudahkan urusan Qaseh. so? sebab tu la entry kali ini bertajuk :Tawakal atas ketentuan Allah" . Dengan itu Qaseh hanya bertawakal kepada Allah dengan apa yang telah Qaseh buat dan usahakan untuk final.
Pengertian TAWAKAL menurut bahasa ialah berserah diri, mempercayakan diri atau mewakilkan. Maksudnya di sini, kita mempercayakan diri kepada Allah s.w.t dalam melaksanakan suatu rencana berdasarkan kepada kekuatan-NYA dan melaksanakan sesuatu pekerjaan, berserah diri di bawah perlindungan-Nya ketika menghadapi kesulitan. Tawakal ini juga berkaitan dengan suatu rencana yang tetap(keputusan) atau kemahuan (azam) yang disertai dengan ikhtiar.


Ayuh baca sebuah hadis yang lebih mudah untuk kita faham tentang TAWAKAL ini yang bermaksud :
"Telah datang kepada Rasulullah s.a.w seorang lelaki yang hendak meninggalkan unta yang ditungganginya terlepas begitu sahaja di pintu masjid, tanpa ditambat terlebih dahulu.
Dia bertanya, Ya Rasulullah! Apakah unta perlu saya tambat terlebih dahulu kemudian saya tawakal atau saya lepaskan saja begitu dan sesuadah itu saya bertawakal?''
Rasulullah menjawab, "Tambatlah terlebih dahulu dan kemudian bertawakallah kamu!''
 (Hadis riwayat At-Tirmudzi)


Sifat TAWAKAL ini kita boleh semaikan dengan pelbagai cara. Apa caranya?? Iaitu melalui DOA dan ZIKIR, berfikir tentang kekuasaan Allah s.w.t melalui penciptaan-Nya, mengharungi kesusahan dalam hidup dan membaca serta meneladani orang-orang yang telah melalui jalan-jalan ini. Apa yang penting, kesungguhan diri kita untuk melatih diri menanam sifat mahmudah ini.


Rasulullah s.a.w juga ada mengajar sebuah doa berbunyi:

"Ya Allah, aku menyerahkan diri kepada-Mu dan aku menyerahkan urusanku kepada-Mu dan aku menyerahkan kekuatanku kepada-Mu kerana takut dan cinta pada-Mu. Tidak ada tempat untuk berlindung tidak ada tempat untuk lari daripada-Mu melainkan kepada-Mu. Aku percaya kepada kitab yang engkau turunkan dan kepada Nabi yang engkau utuskan."
(Hadis Riwayat Bukhari)

"Sesungguhnya Allah itu menyintai orang-orang yang bertawakal." (Ali Imran: 159)

"Dan betawakallah kepada Allah. Cukupalah Allah sebagai pelindung." (An-Nisa': 81)
Mudah-mudahan kesungguhan kita bermujahadah untuk memiliki sifat mahmudah itu ertinya kita membuka pintu yang lebih besar untuk Allah s.w.t limpahkan kurnia-Nya berlipat ganda. INSYA'ALLAH..
Salam sayang, salam rindu & salam ukhwah..^__^!!Waallahu'alam..



No comments: