Saturday, 30 April 2011

Memuliakan Insan Bernama IBUUUU...

Qaseh nak share ng korg sume..psl memuliakan insan bernama IBU...
xadil bg Qaseh..klo Qaseh tahu sesuatu yg bek..Qaseh xsampaikan kat orang len..
terngiang2 kt telinga..tentang Tuan Haji yang memuliakan ibunye..bgmane beliau mmuliakan ibunye? msti korg ttye kan..
kt beliau lagi..beliau melayan ibunye bak "permaisuri" SubhanaAllah sungguh mulia & terharu mendengarnye..
same dgn lectrer Qaseh de cite aritu yg beliau yg menjage ibunye sendiri..sampai beri layanan yang terbaek tuk ibunye..
Ya Allah bile la Qaseh leh wt gtu kat mama nanti?? 

smlm de lg akk senior la..die de bgthu Qaseh." pe yg mak die nk msti die nk tunaikan wlupom bde tu simple je..sbb die nk ikut pe yg Tuan Haji critekan kt die..Qaseh pom nk wat gtu..tp situasi Qaseh skrg hanye mampu btye khbar..bde tu pom dh ckup syukur bg ma...
Qaseh de kol ma..duk sembang2 jap..Qaseh gthu ma.."kol ma ni..nk tye kbor laa..rdu kt ma.." ma pon kte"terima kasihla'' ..ayt tu mmg nmpk simple jeq..tp dgrye seolah2 beliau terharu n suke sgt serta syukur de ank2 yg sllu ambik berat ttgnye..
harapan Qaseh..stu mse nti Qaseh leh jage ma..sprti mn ma jg kami wktu kcik2 dulu..Qaseh thu..ia xterbalas jase2 beliau..tapi Qaseh nk jlankan tgjwab serorg ank..
pesanan Qaseh kt korang & diri sendiri..berkhidmatlah untuk ibu kalian selagi mereka ade..ini la peluang utk kita..kerane ganjaran memulikan ibu besar & xterhingga nikmatnye..kerana keramah & hikmah kedua ibu bapa kite berjaya dlm hdup ni..

Kini, di saat ibu kita masih hidup, sudahkah kita memuliakan dan menyayanginya dengan sepenuh hati? Sudahkah kita memohon maaf atas kealpaan kita kepadanya? Dan, apabila ibu kita telah lebih dulu menghadap Allah, seringkah kita memohonkan ampun untuknya? Sudahkah kita menjalankan amanat dan wasiatnya? Mari, sementara Allah masih memberikan waktu, kita berbuat baik dan memuliakan ibu dan bapa kita.
Doakan mereka dengan doa, ”Wahai Tuhanku, ampunilah kedua orang tuaku dan kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik & mengasihi aq sewaktu kcil lg.”

No comments: